IOAN GROSARU – EROUL POET
Ioan Grosaru s-a
născut pe 24 octombrie 1972, la Fălticeni. Era fiul lui Dumitru şi al
Ecaterinei Grosaru, al patrulea dintre cei şapte fraţi şi surori.
Şcoala primară a
urmat-o în satul Păiseni. A fost un elev foarte bun la învăţătură. Avea
înclinaţii deosebite pentru matematică şi limba română.
Ciclul gimnazial
l-a urmat la Şcoala Gimnazială Sasca Mare, iar clasele a IX-a şi a X-a la
Şcoala cu clasele I – X Mălini.
După absolvirea
unei şcoli profesionale din Satu Mare, în 1992 îşi satisface stagiul militar,
fiind trecut în rezervă în 1993.
Începând din
1995 se angajează cu gradul de caporal în Batalionul 32 Infanterie „Mircea” din
Timişoara. Între lunile iunie şi noiembrie 2005 ia parte, alături de militarii
Batalionului 26 Infanterie „Neagoe Basarab” („Scorpionii Roşii”), în cadrul
Forţelor Internaţionale de Securitate şi Asistență din Afganistan (ISAF), la operaţiunea
de asigurare a desfăşurării alegerilor libere din această ţară. La sfârşitul
misiunii a fost decorat cu o medalie NATO.
Începând cu luna
august 2007 participă la misiunea „Iraq Freedom”. Batalionul 32 Infanterie
„Mircea” Timişoara, din care făcea parte şi Ioan Grosaru a fost dislocat în
Irak.
Ioan Grosaru a
murit în dimineaţa zilei de 21 septembrie 2007 în timpul unei misiuni de
patrulare în apropiere de baza Talil, în sudul Irakului. Transportorul amfibiu
blindat în care se afla militarul roman a fost distrus de o mină antitanc. Deşi
răniţi, cinci dintre militarii din TAB au reuşit să iasă din vehicul şi să
scape cu viaţă. Ioan Grosaru a rămas ultimul,
ajutându-şi mai întâi camarazii să se salveze. El nu a mai apucat însă
să iasă, muniţia de la bordul transportorului explodând din cauza flăcărilor.
La aceeaşi dată
este avansat post – mortem la gradul de sublocotenent, prin ordin al
ministrului. Preşedintele României i-a acordat, post – mortem, Ordinul Naţional
„Steaua României” în grad de cavaler pentru militari cu însemn de război.
Ioan Grosaru şi-a început activitatea literară
în anul 1997. A debutat în revista literară „Orient Latin” din Timişoara cu
ciclul de poezii „Iubirile toamnei”.
În anul 1999
publică volumul „Cărări stelare” la editura „Ienăchiță Văcărescu” Bucureşti.
În anul 2000
publică volumul de poezii „Chemare din necunoscut” la editura „Stephanus”.
În 2003 lansează
al treilea volum de versuri „Corabia din furtună” la editura „Boemia” din
Bucureşti şi romanul „Fiica Pălimarului”.
Urmează romanul
„Postament pentru o enigmă” la editura „Orion” şi volumul de poezii „Vulturul”
la editura „Boemia”. Deţine cea mai lungă poezie din literatură – „Vulturul”
(587 strofe).
În volumul
„Pasărea de ceară”, poetul surprinde prin nuanţa poemului modern, conceptele
referitoare la existenţă şi civilizaţie.
Aşa după cum
Adrian Țunea consemna în
postfaţa cărţii „Cărări stelare”, creaţia lui Ioan Grosaru reflectă o stare
sufletească adesea tulburată de realităţile crunte ale vieţii de zi cu zi,
realităţi care produc în sufletul poetului dorinţa de destăinuire şi voinţa de
cunoaştere a motivului suferinţei umane. Suferinţa, durerea şi nedreptatea sunt
motive pe care poetul le redă şi le descoperă într-o formă cu totul aparte.
A colaborat cu
diverse publicaţii literare: România Literară, Orizont, Apostrof, Orient Latin.
În februarie
2008 a apărut volumul „Poeziile soldatului erou Ioan Grosaru”.
Volumul de
poezii „Peregrin la porţile deşertului” al sublocotenentului post – mortem Ioan
Grosaru a fost lansat în aprilie 2008 la Sediul Statului Major al Forţelor
Terestre din Bucureşti. În memoria fiului său, mama acestuia, Ecaterina Grosaru
a primit diploma „Titlul Onorific de membru de onoare al Societăţii
Scriitorilor Militari”.
În aprilie 2010,
la Fălticeni, au fost lansate cărţile poetului Ioan Grosaru „Pasărea de ceară”
şi „Chemare din necunoscut”.
Deşi Ioan
Grosaru a plecat dintre noi, opera lui va rămâne în memoria celor care l-au
cunoscut şi va dăinui în timp atât prin jertfa sa, cât şi prin sensibilitatea
poemelor sale.
Anul acesta, mai
exact pe 21 septembrie 2014, comemoram 7 ani de când eroul nostru, poetul Ioan
Grosaru a fost ales de Dumnezeu să urce în împărăţia cerurilor.
Nu i-am cunoscut
adevăratele merite în timpul vieţii.
Ce păcat că am
început să i le recunoaştem mai ales după ce nu mai este printre noi!
Unii dintre noi
i-am cunoscut sensibilitatea, visurile şi zâmbetul. Eu i-am cunoscut şi
apreciat potenţialul intelectual cu care se remarca atunci când era elev în
clasele I – IV.
Scria compuneri
reuşite, avea o minte ageră, o logică cu care te uimea. L-am apreciat, iar de-a
lungul anilor am păstrat mereu în suflet amintirea elevului modest, dar
sârguincios şi foarte capabil.
Ştim că toţi,
mai devreme sau mai târziu vom fi pământ. Noi, cei care l-am cunoscut îl vom
preţui şi iubi mereu. Numai iubirea va trece dincolo de graniţele morţii.
În poeziile lui
răzbat tristeţea.
Dacă el era
nefericit în această lume, credem că acum este liber şi fericit.
Ioan spunea în
versurile lui:
·
De am strivit privirea de cioburile
minţii
Îmbălsămând
ecoul în imnuri de lumini
Şi-am stat
surpat pe lună ce-şi varsă din tumoare
Pe fila mea pătat
cu sâmburi de tăciuni,
Am smuls
scânteii ude ce lacrimă pe foaie
Răspunsuri
ceruite din toamnele târzii
Şi am strunit
vioară din corzile tăcute
Pe scene
decorate în sălile pustii.
(De am strivit)
·
Pentru o clipă de rai, un secol de iad
aş parcurge
Geneza privirii
spre şansa tăcerii se stinge
Să simt înc-o
dată eterul de smalț, care
curge
Trezindu-mă în
treacăt pe câte o frunză în sânge.
Constatarea la
care ajungea Ioan era „În viaţă când te uiţi bine rămâne mai ales ceea ce ai lăsat
de la tine, ce ai jertfit”.
Mă întreb şi vă
întreb: Ce am jertfit, ce jertfim noi, ce am lăsat sau ce lăsăm de la noi?
Îngerii să-l
păzească acolo unde este!
Întocmit
de înv. Constantinovici Ana
Școala Primară Păiseni
Interviu
luat domnului prof. Coca Mihai de către elevii Constantinescu Gabriel și
Monoranu
Silviu
-
Buna ziua!
-
Buna ziua!
-
Domnule profesor,cine v-a inspirat să alegeți meseria de profesor de educație
fizică?
-
Nu m-a inspirat nimeni.
-
Ce facultate ați studiat? Cum a fost pe perioada facultății? Puteți sa ne
povestiti o întâmplare care v-a marcat?
-Am
studiat Facultatea de Educație fizică și sport la Universitatea Ștefan cel
Mare. A fost foarte frumos.Viața de student este foarte frumoasă și din timpul
facultății am numai amintiri frumoase.
-
Ce sport preferat aveți?
-
Rugby.
-
De ce preferati rugby și nu un alt sport?
-
Pentru că rugby-ul este singurul sport în care se mai păstrează respectul față
de adversar.
-
Câți ani de experiență aveți în învățământ?
-
Am cinci ani de experiență.
-
Cum vă vedeți peste 10 ani de acum în colo?
-
Tot la catedra și antrenor la o grupă de copii.
-
Cum este să fiți diriginte la clasa a VII- a? Ce dificultăți întâmpinați? V-a
bucurat ideea aceasta de a fi diriginte?
-
Frumos și greu în același timp. Indisciplina. Da.
-
Cât de grea este munca de profesor? Ce vă motivează să veniți la școală?
-
Dacă o faci din suflet nu este greu. Pasiunea pentru sport.
-
De ce ați ales meseria de profesor de sport și nu o altă meserie?
-
Pentru că întotdeauna mi-am dorit să fac sport
și, din diferite motive , nu am reușit să practic sport de performanță.
M-am decis să devin profesor de sport pentru a fi mai aproape, si să îndrum
copiii spre performanță de acest gen.
O PRIMĂVARĂ CU MULTĂ BUCURIE
,,În sfârşit a sosit şi mult
aşteptata primăvară !!! Odată cu ea, natura şi-a dat jos mantia albă, purtată o
iarnă întreagă şi s-a trezit la viaţă!
Soarele puţin palid îşi strecoară
razele printre crengile copacilor adormiţi. Iarba cea verde începe să
încolţească. Păsările migratoare se întorc liniştite din ţările calde, ştiind
că aici în ţara noastră, neschimbată, vor găsi un loc unde îşi vor face cuibul
şi se vor înmulţi. Ciocârlia cântă cu glasul ei dulce triluri măiestre, care
încântă toată natura. În văzduh se plimbă mirosul minunatelor flori. Pe câmpuri
şi dealuri se văd în număr înmulţit plăpânzii ghiocei, care ascultă cu drag
freamătul naturii.
Fiica cea mai tânără a anului a
adus odată cu ea multă bucurie. Totul este ca într-un vis: păsări de tot felul,
cu ciripitul lor, flori de toate culorile, care înfrumuseţează natura, iarba
cea proaspătă, izvorul cel cristalin şi cel mai important element, soarele care
trimite oamenilor o rază de speranţă.”
Constantinovici
Marina, clasa a VII-a
Importanţa protejării mediului
înconjurător
Dacă înţelegem toţi că
trebuie să luăm în serios protecţia mediului înconjurător sănătos, este un
drept pe care trebuie să îl apărăm, va fi mai uşor să se facă cale de trebuinţa
acum. Dacă mai amânăm, riscăm să ne îmbolnăvim şi atunci vom ajunge să simţim
fiecare direct şi dureros ce înseamnă să nu ai un mediu curat.
Educaţia pentru mediu are scop
de a îmbunătăţi calitatea vieţii, poate ajuta oamenii să câştige
cunoştinţe,deprinderi,motivaţii şi valori de care au nevoie pentru a gospodări
eficient resursele pământului şi de a-şi
asuma răspunderea pentru menţinerea calităţii mediului.
Eleva: Acasandrei Andreea
Clasa a VIII-a.
Lămâia
Știaţi că.....?
·
Săracă în calorii şi fără colesterol,
lămâia este bogată în vitamine C ,B,E precum şi
calciu,magneziu,fosfor,potasiu,fier dar şi proteine;
·
Vitamina C este absorbită repede
şi bine de către organism,motiv pentru care specialiştii recomandă consumul
zilnic, o lămâie asigurând jumătate din necesarul zilnic de vitamina C.
·
Are efect bactericid
,anestezic,este tonic cardiac,diuretic,antireumatismal,scade aciditate
gastrică,antiscorbutic,hipotensiv,tonic,antinervos,depurativ,antianemic,homostatic,
carminativ,remineralizat.
·
Este indicată în infecţii,stări
febrile,boli infecțioase,ascită,astenie,reumatism,scorbut,ulcer gastro-
duodenal,dispepsii, artero-scleroză,varice,flebite,tonic
cardiac,antiseptic,diuretic,hipotensiv,reminerafizat,antiscleros,antireumatismal.
·
În uz extern,are acţiune cicatrizantă,antipruriginoasă,cicatrizantă,în
cazul înţepăturilor de insecte,pentru întreținerea pielii;
·
Fructul,ideal trebuie să fie tare
si greu,coaja trebuie să fie galbena aprins şi uşor lucioasă; petele verzi de
pe coaja indică o aciditate mai mare a sucului ,dacă coaja este aspră,atunci
fructul conţine suc puţin.
·
Este indispensabilă în mâncărurile cu peşte,
albeşte maioneza, dă gust acruţ aluatului, înlocuind oțetul dă aromă
prăjiturilor, îmbunătăţeşte aroma.
Eleva
: Norocel Simona Lavinia
Clasa a VI-a A
Para
Știați că……..
ü Datorită
conținutului de fibre (22%), vitamina C (12,4%), vitamina K (10%) și cupru,
perele stimulează digestia, cresc pofta de mâncare, vitaminizând și
mineralizând organismul;
ü conțin
mai multe fibre decât alte fructe, jumătate din ele fiind în coajă ( care conțin
și de trei ori mai mulți nutrienți decât miezul)
ü Vitamina
C stimulează lupta celulelor împotriva infecțiilor, distruge virușii și
bacteriile și regenerează vitamina E , fiind un puternic antioxidant;
ü Cuprul
din pere este responsabil de protejarea organismului împotriva radicalilor liberi care produc pe
termen lung efecte grave asupra organismului; Un pahar de suc proaspăt de pere
asigura 10% din necesarul zilnic de
cupru;
ü Perele
conțin flavonoizi si betacaroten care sunt foarte importanți în prevenirea cancerului,
diabetului, bolilor de inimă;
ü Perele
sunt foarte puțin acide și cu
probabilitate foarte mică de a provoca alergii de aceea sunt dintre cele mai ușor
de digerat fructe; se recomandă în a fi unul dintre primele fructe care se dau
bebelușilor;
ü În stările febrile,
perele scad temperatura, favorizează eliminarea toxinelor din organism,
stimulează formarea globulelor roșii și funcțiile organelor;
ü Perele
ajută la menținerea ochilor sănătoși; au efect calmant și cicatrizează tenul.
Eleva Norocel Lavinia, cl. a VI-a A
Racul
Știați că …..
ü Racul
trăiește în mediu acvatic. Noaptea iese la vânat .Corpul este acoperit cu o
crustă alcătuită din chitin și calciu.
ü Pe cefalotorace
există:
ü două
perechi de antene din articule: una mai scurtă și bifurcată, iar a doua mai
lungă;
ü doi ochi
compuși din mai mulți ochi simpli, așezați pe vârful unor penducuri cărnoși;
racul vede bine în toate părțile;
ü gura este așezată ventral, cu fălci tăioase;
ü cinci
perechi de picioare inegale.
ü abdomenul,
mai subțire decât nefolotoracele, este format din 7 segmente prevăzute cu mușchi
puternici. Pe partea ventrală a primelor 5 segmente se afla câteva picioare
mici.
ü al
VI-lea si al VII-lea segment lățit formează înotătoarea codală.
ü în apă
racul înoată îndoind abdomenul și lovind apa cu înotătoarea codală. Apa este
împinsă cu putere. El este un animal omnivor.
Elevul Gavriloaia Alexandru, cl. a VI-a A
Legenda Sânzienei
Bătrânii povestesc că demult , demult ,
într-un sătuc de la marginea
pădurii,trăia o fata orfană, săracă , dar foarte harnică şi frumoasă. Înaltă şi zveltă , cu părul
bălai şi ochii albaştri, luminoşi şi blânzi ,era plină de dragoste faţa de cei
din jur. Aşa era Sânziana ,dar sătenii treceau pe lângă ea cu nepăsare sau
dispreţ, o alungau şi-i adresau vorbe de
ocară. Singura ei alinare erau clipele în care, în căsuţa ei sărăcăcioasă se închina, rugându-se la Dumnezeu, nu doar
pentru o viaţa mai bună ei şi pentru ca Dumnezeu să îmbuneze sufletele
sătenilor,sădindu-le în inimi seminţele milostivirii,ale îngăduinţei şi ale
dragostei faţă de celălalt. Milostivă si iubitoare, Sânziana era prietenă cu
păsările şi animalele din pădure, se jucau împreună, împărţeau hrana şi
uneori,chiar culcuşul cald unde înnoptau. Se simţeau foarte bine împreună.
Într-una din zile , Sânziana îşi simţea
trupul atât de greu şi fierbinte încât toate încercările de a se ridica din pat
au fost zadarnice. Rămase acolo suferind pe patul ei de crengi şi doar
vietăţile pădurii se întrebau mirate unde le este buna prietenă.
Zadarnic aleargă prietenele ei
necuvântătoare să-i aducă apă, hrană si leacuri pentru însănătoșirea ei.
Sânziana se simţea tot mai rău. Suferinţa îi istovise trupul şi doar blânda
alinare ce o găsea în rugăciunile necontenite adresate lui Dumnezeu o mai
ţineau în viaţă.
Pe când Sânziana se stingea văzând cu
ochii, în căsuţa intră o femeie bătrână cu chipul luminos şi blând. Sfânta
Vineri,care cu un glas cald şi duios,
precum o mângâiere, îi spuse Sânzienei: - Frumoasă şi blândă ai fost ca o
floare,floare gingașă să fii de acum înainte ; alungată şi dispreţuită ai
fost,de acum vei fi căutată şi îndrăgită,vei fi pusă la icoane căci tu le vei
alina multe suferinţe şi vei avea puteri tămăduitoare.
Eleva: Norocel Ana Maria
Clasa a-VI-A.
Noaptea în pădure
Era o noapte caldă, liniştită, însetată. Se
auzea doar foşnetul frunzelor răscolite de o adiere uşoară de vânt și susurul unui râu din
apropiere. Într-o mică poieniţă , o
cabană părasită aşezată sub un copac bătrân,părea la lumina lunii o stană de piatră,privind
parcă la stelele micuţe şi strălucitoare.
Din
când în când se zăreau printre ramurile copacilor şi prin
tufişuri mici sclipiri aurii. Se pare că erau ochii păsărilor și
animalelor care stăteau nemişcate. Ţipatul
unei păsări s-a auzit în depărtare, un ţipăt care te înfiora în acea linişte
deplină.
Era o noapte magnifică, parcă ruptă din basme . O noapte care m-a
făcut să uit de toate, şi să mă simt de
parcă aș fi singură în acest paradis.
Eleva: Moroşanu Vasilica Lavinia, cl. a
VIII-a
Cartea, prietena omului
,,
Scrie ca să păstrezi florile gândului tău pe care altfel le ia vântul.”
(Nicolae Iorga)
Astăzi
trăim într-o epocă a schimbărilor, a tentațiilor de tot felul, de aceea cartea
trebuie să-și păstreze eterna chemare spre lectură, locul sfânt în inima și
gândul copilului. Ce dar mai minunat se poate oferi unui copil decât acela a
dragostei de a citi? Dacă în tot acest timp cartea a supraviețuit în vremuri și
mai grele, credem cu certitudine că această făclie a lecturii va supraviețui și
acum. Litera scrisă este cea care dăinuie și dă coerență umanității. La ora
actuală există o criză a cărții pentru că tineretul și-a găsit noi mijloace de
investigare. Astăzi ne punem din ce în ce mai mult întrebarea: Cum poate să supraviețuiască
astăzi cartea, în condițiile expansiunii internetului? Răspunsul vine imediat:
pentru mulți dintre noi cartea a făcut parte din copilăria noastră și ne-a
format ca oameni, de aceea sper ca și pentru urmașii noștri cartea va rămâne un
reper esențial în crearea conturului cultural al fiecărui individ. De aceea
este necesar să le oferim elevilor momente de recreere și de destindere, prin
lecturare. Să le asigurăm o dezvoltare intelectuală, emoțională, socială,
educațională și lingvistică.
Realizat de Plăcintă Cătălina, cl. a VII-a
Primăvara
Viața
Primăvară
timpurie Viața este ca o floare,
Cu
cântec și voioșie
Când se vestejește, moare.
Ai
venit pe-al nostru plai Dar
va-ncremeni îndată,
Cu
flori multe-n luna mai. După
marea judecată.
Primăvara
timp frumos
Viața este ca o roată,
Soare
mult și călduros
Dacă nu merge e arsă,
Tu
ne-aduci peste hotare
Arsă-n focul cel mai mare,
Șir
de păsări călătoare.
Și eu povestind cu jale.
Primăvară
harnică
Vei
fi tu darnică Cristinaru
Dumitru, cl.a VIII-a
Dacă
vom munci cu spor
Fiecare
pe-al lui ogor?
Primăvară,
primăvară
Sănătate
ne aduci iar
Pace
și zile senine
Cu
prieteni lângă mine.
Plăcintă Cătălina,
cl. a VII-a
Omul
bun
Și-acum am învățat să spun,
Că-s un om cu suflet bun,
Dar nu-s vorbe deșarte,
O s-o dovedesc prin fapte.
Cine va munci mereu
E omul lui Dumnezeu,
Când începe a gândi
Dar și când a povesti…….
Cristinaru Dumitru, cl.a VIII-a
Școala Sasca Mare
Școala noastră e pe cale La ora
de biologie,
Și se cheamă Sasca Mare. Începem cu o
hârtie
Note sunt cam de tot neamul Și dăm testu-acum
pe loc,
Pe parcursul a tot anul. Dar să
vezi că am luat opt.
Modul de-a-nvăța la noi, Noi am început la
sport
Începe cu-n mare
doi. Săritura de pe
loc.
Dar afară când e rece Dacă
vom sări trei metri,
Toți încep a lua un zece. Domnu' ne face
profesori.
Să începem la română Azi avem
tehnologie,
Că doamna ne zice-ntruna Și am planul pe
hârtie,
Luați și-nvățați măi, măi Învăț totul pe de rost,
Dacă nu vreți să luați un
doi. Și fac
totul cu un scop.
Am ajuns și la
engleză, La latină eu am
spus
Dar parcă facem chineză, De Remus și
Romulus,
Sunt copii mai buni ca mine, Erau doi frați
de-mpărat,
Dar eu știu chineza bine. Și s-au
luptat pentru regat.
La franceză….ce să zic? La religie
am învățat
Nu le am cu l'ecrit Ca
să fiu un om curat,
Când doamna ne tot explică Creștini toți
noi ne numim
Înțeleg ce vrea să zică. Și
trebuie s-o dovedim.
Ora care-mi place mie, La
dirigenție stăm
E mate pe farfurie, Și
pe domnul-ascultăm
Calcule eu știu să fac, Tot
ne-ntreabă și ne spune,
Dar la fracții m-am blocat. Cu ce scop
suntem pe lume.
La chimie am ajuns
Dragi profesori și elevi,
Și acidul l-am compus, Trebuie
să-nțelegem,
E radioactiv, să știți,
Respectăm și respectați,
Dar să fim și noi cuminți. Că de-acum
suntem frați.
Fizica mie îmi place
Frați uniți prin grai și minte,
Dar mă cam pune pe ace, Dar să luăm
cu toți-aminte,
Cum sunt wații și cu volții, De la mic și
pân'
la
mare
Și jucatul de-a roboții. Trebuie să dăm ascultare.
Geografia este o artă,
Școala-i un loc minunat
Dar ne rătăcim pe hartă, Unde
darul ne e dat,
Unde-i nordu', unde-i sudu' Să-nvățăm ce-i de-nvățat,
Și unde de varsă Prutul.
Să-ascultăm ce-i de-ascultat.
Și istoria e frumoasă, Vă
urez la toți putere,
Dar să nu vă văd în țeapă, Cine vrea
începe-a cere
Cum facea Țepeș odată, De la
mine niciun fel
Drept în Țara românească. Ci de la
Bunul Dumnezeu.
Realizată de Cristinaru Dumitru, cl. a
VIII-a
Poruncile Bisericeşti
1. Să participăm cu evlavie la Sânta Liturghie în fiecare
duminică şi sărbătoare religioasă.
2. Să ţinem, toate posturile de peste
an.
3. Să cinstim pe slujitorii
bisericeşti.
4. Să ne spovedim şi să ne împărtăşim
în cele patru posturi de peste an,ori dacă în fiecare post nu putem,cel puţin
odată pe an, în postul Paştelui.
5. Să ne rugăm pentru conducătorii
ţării.
6. Să ţinem posturile pe care le-ar
rândui ierarhul locului în vreme de primejdii,de toţi sau alte necazuri.
7. Să nu citim cărţi eretice sau ale
sectarilor.
8. Să nu înstrăinam, nici să folosim
spre scopuri străine lucrurile bisericeşti sau averea Bisericii.
9. Să nu facem nunţi ,ospețe sau alte
petreceri în timpul posturilor.
Eleva Ţurcanu Andreea
Clasa a VI-A.
Sfânta
Filofteia- model de milostenie
Sfânta Muceniță Filofteia s-a
născut cu mulți ani în urmă, într-o familie de creștini din orașul Târnova,
aflat în sudul Dunării. Mama ei, o femeie foarte credincioasă, a învățat-o pe
Filofteia să-L iubească pe Dumnezeu și pe toți oamenii. Deseori o ducea la
biserică, o îndemna să postească și să se roage lui Dumnezeu. După un timp,
mama ei a murit. Deși orfană, fetița a continuat să se comporte așa cum a
învățat-o mama sa. Într-o zi, când se afla la biserică, la slujbă, Filofteia
l-a auzit pe preot citind cuvintele lui Dumnezeu: ,,Fericiți cei milostivi, că
aceia se vor milui.” Primind aceste cuvinte cu multă credință, copila a înțeles
că trebuie să fie foarte milostivă cu cei săraci. Părinții, căci între timp
tatăl Filofteii se căsătorise, o certau și o băteau pentru că făcea fapte de
milostenie. Într-o zi, tatăl ei a văzut-o cum împărțea oamenilor săraci
mâncarea pe care trebuia să i-o aducă la câmp. Atunci mintea lui s-a întunecat
de mânie și a aruncat cu securea în fetiță, rănind-o grav. Astfel, la vârsta de
12 ani, Filofteia și-a dat sufletul lui Dumnezeu. Deoarece Filofteia a avut o
viață sfântă, Dumnezeu a așezat-o în rândul Sfinților Mucenici. Moaștele ei se
află în paraclisul Mânăstirii Curtea de Argeș. Sfânta Filofteia este
sărbătorită la 7 decembrie, ziua în care a devenit sfântă.
Eleva Norocel Ana Maria, cl. a VI-a A
BALERINA
,,A fost odată ca niciodată, trei
surori ce locuiau într-un sat mare. Pe fata mică o chema Odette, pe cea
mijlocie Iris şi pe cea mare Stella. Singurul lucru pe care îl aveau în comun
era baletul. Surorile mai mari îi purtau pică Odettei, fiindcă era mai frumoasă
decât ele.
Într-o zi, Odette s-a dus la piaţă.
Acolo observă că toată lumea era agitată, mai ales fetele.
-
Mă scuzaţi, de ce toată lumea este atât
de agitată?
-
Cum, nu ai auzit?
-
Ce?
-
Peste o lună, prinţul Seigfield vine în
sat la noi, să-şi aleagă cea mai frumoasă balerină, să o ia de soţie.
-
Dar pe cine va alege, dacă nimeni nu
ştie balet?
-
Mâine se va deschide o şcoală de balet.
-
Hmmm, frumos! Vă mulţumesc!
Ea cumpără alimente şi apoi plecă
acasă. A doua zi, Odette le văzu pe surorile ei că se pregătesc pentru ceva
special.
-
Pentru ce vă îmbrăcaţi aşa de frumos? întrebă
Odette .
-
Mergem la şcoala de balet! Tu nu ai voie
să vii! îi răspunse Stella.
-
De ce?
-
Ai de făcut curăţenie în toată casa!
zise cu răutate Iris.
Supărată, se apucă de curăţenie, gândindu-se la acea
şcoală, la care şi ea îşi dorea să ajungă. Dacă
m-aş duce şi eu fără să ştie ele? gândea ea. Lăsă treaba şi plecă. Ajunsă
acolo, se aşeză mai în spate şi începu să danseze. În pauză se întâlni cu Stella:
-
Tu, ce cauţi aici? a întrebat Stella.
-
Am venit să dansez! a răspuns Odette.
-
Bună! Eu sunt Alina, profesoara de dans.
-
Eu sunt Odette!
-
Îmi place cum dansezi. Aş vrea să te
aleg pentru trupa prinţului: Lebedele
graţioase!
-
Am să fiu acolo! răspunse Odette
bucuroasă.
Într-o seară, Odette se întâlni
cu un băiat chipeş, cu ochi verzi, strălucitori.
-
Bună seara! Ce caută o lebădă singură în
miez de noapte?
-
Mă plimbam, uitându-mă la stele.
Cei doi au început să discute şi
să se cunoască. Dar Odette nu ştia că acel băiat, cu care ea discutase, era
chiar prinţul Seigfield.
Trecuse o lună. Toţi se pregăteau
pentru sosirea prinţului. Peste tot se vedeau numai balerine frumoase, gata
să-şi înceapă dansul. Stella era geloasă şi se gândise la un plan:
-
Odette, vino cu mine, să mă ajuţi cu
rochia. Profesoara le văzu plecând şi le urmări. Stella o încuie pe Odette
într-o cabină:
-
Aici să stai! Prinţul va fi doar al meu!
-
Te rog, Stella, dă-mi drumul! Ajutor! Să
mă ajute cineva!
Sosise prinţul. Fetele se
pregăteau pentru dans. Un sfetnic le spuse să înceapă să danseze:
-
Opriţi-vă! Unde este Odette? întrebă
băiatul. Profesoara îi arătă unde este şi prinţul fugi la ea, deschizându-i
uşa.
-
Vă mulţumesc! Este o onoare să vă
cunosc!
-
Onoarea este a mea!
-
Staţi puţin, nu ne-am mai văzut? Ah,
eşti băiatul cu care m-am întâlnit!
-
Acum că sunt toate fetele, puteţi dansa!
spuse sfetnicul.
-
Nu! Vreau să dansez doar eu cu Odette,
spuse băiatul. Şi amândoi începură să danseze.
Prinţul o luă la palat, unde au
făcut o nuntă ca-n poveşti. Şi au trăit fericiţi până la adânci
bătrâneţi."
Cozma
Evelina, clasa a VI-a B
UN FLUTURE
,,Într-o zi de vară,
am văzut un fluture superb în grădina mea. Avea culoarea roşie cu nişte pete
galbene, era cam micuţ, avea nişte aripi strălucitoare de-l observai de la
distanţă, era foarte zburdalnic şi nu stătea mult timp într-un loc. L-am ţinut
o vreme la mine, îi dădeam drumul afară, zbura şi apoi venea din nou la mine. A
crescut foarte mult, şi-a schimbat aspectul, devenind maro şi foarte
strălucitor. Dar a venit şi momentul cel mai greu: momentul despărţirii. I-am
dat drumul într-o livadă, a zburat şi a zburat până nu l-am mai văzut. A fost
cel mai frumos future din viaţa mea.”
Constantinescu
Gabriel, clasa a VII-a
CALEA SPRE LUMINĂ
Dragostea
eternă, ce noi o simțim
E bine cu alții să o-mpărtășim,
Căci e darul
divin și grijă să avem
Către Dumnezeu
să o îndreptăm.
Să strigăm
mereu, din suflet, cu iubire:
Doamne,
dragostea noastră este doar spre Tine!
Să cădem în
genunchi și cu smerenie să
plângem,
Doamne, Te iubim
și pentru Tine
sufletul ni-l frângem!
Mulți nu știu ce-nseamnă dragostea creștină;
Pentru ei
iubirea e ca o străină.
Când multe rele
lor li se întâmplă,
Se-nfurie și-I cer lui Dumnezeu osândă.
În inimile
noastre, cântare pururea să fie
Și să ne
lumineze viața pe
vecie.
Să ne fie veșnic calea spre Lumină
Pentru
eternitate, o dragoste creștină!
Cozma Evelina
Constantina, clasa a VI-a B
GLUME...
-
Bulă, conjugă verbul a merge! spune profesoara.
-
Eu merg, ........ tu mergi .......
(pauză lungă), el merge ......(pauză).
-
Mai repede, Bulă!
-
Eu fug, ... tu fugi... el fuge...
Un purice voia să ajungă acasă
cât mai repede, aşa că a luat bicicleta amicului său. Mergând amândoi, deodată
unul spune:
-
Stai!
-
De ce ?
-
Mi-a intrat o muscă-n ochi!
Un tată îi zice fiului său:
-
Fiule, astăzi e ziua mamei tale, i-ai
luat ceva?
-
Da.
-
Ce?
-
10 lei din poşetă!
Tatăl lui Bulă îi dăruieşte un
ceas de mână fiului său, de ziua lui. Bulă îl ia şi îl aruncă pe geam. Tatăl îi
zice:
-
Ce faci?
-
Vreau să văd cum zboară timpul!
Bulă şi tatăl său merg în pădure.
Deodată Bulă observă că tatăl lui lipseşte. Se duce la marginea unei prăpăstii
şi începe să strige:
-
Tatăăă!!! Tatăăă!!!
-
Daaa!
-
Ai căzut în prăpastie?
-
Da!
-
Este adâncă?
-
Nu ştiu, nu am ajuns jos.
Ce spune un şnur când se uită în
oglindă? ,, Ce şiret sunt!”
Femeia care a inventat zicătoarea
Toţi bărbaţii sunt la fel a fost o
chinezoaică care şi-a pierdut soţul în mulţime!
Unui tâmplar i s-a întâmplat o
întâmplare. Alt tâmplar, auzind de întâmplarea tâmplarului de la tâmplărie a
venit şi s-a lovit cu tâmpla de tâmplăria tâmplarului cu întâmplarea.
Un caricaturist care caricaturizează
caricaturi caricaturistice nu poate caricaturiza caricatura sa.
Gavriloaia
Maria Ioana, clasa a VII-a
GHICITORI
Unii spun că nu le place, Cei
doi actori americani,
Şi că nici doi bani nu face, Jucând
în filme de mulţi ani,
Dă putere, dragii mei, O
lume se-amuză de ei,
Întrebaţi-l pe Popey! Te
fac să râzi fără să vrei!
(Spanacul) (Stan
şi Bran)
E ca ceasul, pururi bate, Cine
pe acest pământ,
Ticăie atât cât poate. Prea
viteaz, netemător
Roagă-te neîncetat Zdrobea morile de vânt,
Să nu se-oprească niciodat. Rămânând
netemător?
(Inima) (Don
Quijote)
Cine-azvârle foc pe nări În
Elveţia născut,
Înspre cele patru zări? Era
arcaş neîntrecut!
(Vulcanul) (Wilhelm
Tell)
De numele lui Mihai Poetul
nostru, zestre glie,
E legat-o mare faptă, Pe
drept poet naţional,
Care-o fi aceasta, deci? Pe
firmamentul poeziei
Ştiţi, răspunsul vă aşteaptă! Este
Luceafărul triumfal!
(Unirea din 1600) (Mihai
Eminescu)
Acel
rege-al poeziei, Şi
în '77,
Veşnic
tânăr ferice, Acel de istorii
an,
Care-a scris Hora Unirii Cine
a pictat tabloul
Cum se cheamă, cum îi zice? Atacul de la Smârdan?
(Vasile Alecsandri) (Nicolae
Grigorescu)
Hortopeanu
Vasilica Raluca, clasa a VII-a
DRAGOSTEA
Dragostea.
Un cuvânt cu mai multe înțelesuri.
Poate fi dragostea de bunuri, dragostea lumească și dragostea creștină. Cea greșită este dragostea de bunurile
materiale. Unii spun că dragostea lumească este un păcat, eu însă sunt de altă
părere. Depinde de fiecare ce înțelege
prin aceste cuvinte.
Dragostea
față de Dumnezeu
este la fel de importantă pentru un creștin
ca și dragostea de
aproapele. Și pe Dumnezeu și pe aproapele trebuie să-i iubim și să fim în stare să ne dăm viața pentru ei. Aceasta înseamnă că
dragostea este aproape la fel. Îmi spunea un coleg că mama lui este pe primul
loc și apoi este
Dumnezeu. Bine, este părerea unui copil, nu mă pot supăra pe el. Într-adevăr,
mama ne-a dat viață, dar
cine a făcut-o pe mama? Dacă nu era Dumnezeu, nici mamele noastre nu ar fi
existat și nici noi.
Este
bine să iubești, însă
trebuie să știi pe cine iubești, ce iubești și cum să iubești. Este bine să ne rugăm cu dragoste,
să facem fapte bune cu dragoste, căci, la rândul Lui, Dumnezeu ne răsplătește cu dragoste.
Am
întâlnit un copil care se lăuda că își iubește atât de mult aproapele, încât el este
preferatul lui Dumnezeu. Este foarte greșit!
Deoarece, în primul rând, noi suntem egali în fața lui Dumnezeu, El ne iubește pe toți la fel și, în al doilea rând, degeaba iubești, dacă te lauzi! Asta nu se poate numi
iubire, se numește
mândrie.
Dragostea
pe care noi o simțim
trebuie să fie sinceră, pură și să
pornească din inimă. Este mai bine să iubim cu inima, cu sufletul, decât cu
mintea. Adică, cum am spus deja, să nu ne mândrim cu iubirea pe care o simțim, deoarece Dumnezeu ne-a dat o singură
viață pământească,
spre a ne pregăti pentru Împărăția Sa,
lucrând în toate cu dragoste. Și atunci
când vom ajunge în Rai vom afla ce este cu adevărat DRAGOSTEA.
Cozma Evelina
Constantina clasa a VI-a B
ZICĂTORI
Zicătorile
aceste
Toate-nseamnă o
poveste!
Rămâne să le
citiţi
Poveşti să
agonisiţi!
Nu face haz Vaporul
De al tău necaz, Fără
catarg,
Dar vinde necazul Să
nu pleci
Şi cumpără hazul! Cu
el în larg!
Prostul nu-şi găseşte 'Geaba
fugi de umbra ta,
Rost Fiindcă
n-o poţi alunga,
Decât tot lângă un Numai
dacă fugi din soare,
Prost! Şi
ea repede dispare!
Trufaşul atâta ştie: Hoţu-i
mincinos, te fură,
Să-şi laude-a lui mândrie. Şi
că n-a furat se jură.
Nu poţi face Poezia
cântă
Horă mare Şi
mereu te-ncântă
Cu duşmanul Dar
dacă nu-i vie
La hotare! Nu
e poezie!
Hortopeanu Vasilica Raluca, clasa a VII-a
Felicitări
tuturor elevilor care au participat la acest concurs și mult succes pe
viitor!!!!
Concursul Comper - Comunicare, Etapa a
II-a, 14 mai 2014
Clasa a V-a
- Balan
Victor- 66 puncte
- Lozniceru
Paul- 54 puncte
- Antohi
Iuliana Bianca- 57 puncte
- Sandu
Denisa-51 puncte
- Norocel
Adina- 60 puncte
- Constantinovici
Cătălina- 45 puncte
- Norocel
Ionuț- 64 puncte
- Cristinaru
Emilian- 51 puncte
Clasa a VI-a A
- Macovei
Flavian- 49 puncte
- Macovei
Ioan Alexandru- 55 puncte
- Țurcanu
Andreea- 46 puncte
- Nistor
Daiana- 49 puncte
Clasa a
VI-a B
- Lozniceru
Antonia- 69 puncte
- Costache
Ana Maria- 62 puncte
- Tatar
Vasile Robert- 57 puncte
- Boboc
Delia Alexandra- 56 puncte
- Moroșanu
Simona Andreea- 55 puncte
- Moroșanu
Georgiana- 52 puncte
- Cozma
Evelina Constantina- 43 puncte
Clasa a VII-a
- Constantinescu
Gabriel- 57 puncte
- Gavriloaia
Lorena- 58 puncte
- Nistor
Daria- 58 puncte
- Gavriloaia
Maria- 63 puncte
- Norocel
Iulian- 54 puncte
- Lozniceru
Cosmin- 56 puncte
- Isăilă
Ionela- 50 puncte
- Monoranu
Silviu- 46 puncte
- Hortopeanu
Raluca- 45 puncte
- Constantinovici Marina- 46 puncte
- Plăcintă
Cătălina- 54 puncte
Clasa a VIII-a
- Norocel
Maximiliana- 81 puncte
- Cristinaru
Sînziana- 60 puncte
- Boboc
Mariana- 56 puncte
- Andrișcă
Iuliana – 67 puncte
- Moroșanu
Lavinia- 58 puncte
- Acasandrei
Andreea- 49 puncte
- Acasandrei
Adriana – 75 puncte
- Balașa
Ionela- 62 puncte
- Constantinovici
Elena- 77 puncte
- Lozniceru
Florentina- 62 puncte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu